Nu aud , nu vad, nu vorbesc

Astazi am avut ocazia sa stau de vorba cu reprezentantii unui minister cat si cu reprezentantii unei organizatii internationale care implementeaza proiecte de reforma a copilor care sunt plasati in scolile internat. Avand o atitudine nu prea buna despre cum este admimistrat sistemul scolilor internat, nu am cantat difirambe celor ce ma ascultau.

Este bineinteles ca cei de la minister nu au putut suporta cele spuse de mine, deoarece ei sperau la „ne vynositi sor iz izby”. Acest fapt deloc nu poate sa fie transparent, ceea ce duce la multe probleme ale acestul sistem. Am mentionat acest lucru, la care ei m-au rugat sa expun ceva pozitiv la care eu am raspuns ca noi discutam aici probleme care necesita solutii (in gandul meu – si nu ne aratam cat de buni suntem aici, ei, cei din stainatate, stiu prea bine acest lucru si deci nu e nevoie sa ne laudam).

Pe de alta parte am fost ascultat cu atentie de international representatives, desi sper ca discursul meu va fi un argument forte independent pentru aceasta schimbare, transformare stridenta a sistemului scolilor internat.

Le-am spus, precum am si mai scris, ca toti copii trebuie impartiti in 2 grule, acei care-s orfani si acei care nu sunt. Cei care nu sunt orfani trebuie sa fie intorsi in familiile sale pe cat se poate de curand posibil, sigur daca este posibil asa ceva, caci nu intotdeauna poti sa gasesti parintii plecati prin Italia la munci grele? Cei orfani trebuie sa aiba niste conditii de viata decente, caci ceia ce este acum nu poate fi numit decent. Experienta mea din Elvetia o dovedeste. Cei de la minister cred ca ceea ce exista acuma este suficient, adica in ceea ce priveste intretinerea copiilor. Eu gandesc ca ceea ce exista acuma este doar o sursa minima ce asigura supravietuirea si nicidecum un mod de trai normal. Unii vor spune ca standardele pe care le expun eu sunt prea inalte, eu as spune ca ele sunt cele minime. Sigur ca daca un saritor in inaltime isi va pune bara la un metru si va sari peste ea, fiind mandru de rezultat, ceilalti vor surade doar, stiind ca el poate mai mult.

De aici pot deduce ca nu prea exista transparenta la minister deoarece nu doresc sa ridice standardele deoarece, in acest caz, vor fi nevoiti sa foreze o dare de seama in care se vor expune lipsa rezultatelor.

In opinia mea sunt patru probleme acute ce trebuie sa fie rezolvate imediat (adica pe parcursul a 2-3 ani).

Prima tsine de formarea de life skills a celor care sunt in aceste institutii si care degraba vor pleca in viata doar cu valiza in mana. Ei pot fi usor traficati, intimidati, facuti robi caci ei sunt naivi.

A doua consta in anticiparea trimiterii copiilor la orfelinat prin lucrul intens al asistentilor sociali care trebuie sa fie platiti bine si instruiti. Presedintele tarii, d-nul Voronin a semnat un decret cu privire la formarea pozitiei de asistent social in toate comunitatile tsarii, dar din vorbele mele cu primarii, nu prea sunt fonduri pentru a face acest lucru. Deci salariul acestor asistenti sociali trebuie platit din resursele „centrului”.

A treia problema este in reintoarcerea acasa copiilor ce au parinti din scolile internat.

A patra problema o vad in ridicarea nivelului de viata a copiilor aflati acolo. De ce trebuie ei sa traiasca cate 20 intr-o camera sau chiar cate 10, ar trebui sa fie nu mai mult de 2-3. Ce vacanta au ei? Unde se spala si ce fel de WC folosesc ei? Cu ce linguri si din ce farfurii de la „zona” mananca ei?

La general, scolile internat sunt asemenea unei maladii a societatii, mai ales ca raspunzator este statul. Deci daca noi nu vindecam maladia ci o ascundem de altii, atunci ea poate duce la probleme mari pentru o parte din societatea noastra si care numaidecat va afecta societatea in general.

Lasă un răspuns

